Textielsuper Zeeman profileert zich als een prijsvechter, maar gaat ook prat op zijn inspanningen voor duurzame en verantwoorde kleding. Iets te enthousiast, aldus de Reclame Code Commissie.

Toegegeven: voor kledingbedrijven is het behoorlijk lastig om op grotere schaal eerlijke en duurzaam geproduceerde spullen aan te bieden. Een recente marktscan van bureau Rankabrand plaatste geen enkel kledingmerk in Nederland in de hoogste A-categorie (topmerk). Twee merken kregen een B-ranking (goed op weg). De rest kwam uit op een C- (redelijk op weg, kan beter), D- (de eerste mijlpalen bereikt, moet beter) of E-beoordeling (hand nog even op de knip).

Textielsuper Zeeman zit bij Rankabrand in de D-categorie. Afgelopen jaar maakte Zeeman niettemin tv-reclames met de boodschap: “Deze week bij Zeeman. Extra veel kleding voor de allerlaagste prijs. Hoe dat kan? We hebben er extra veel van laten maken. Ook deze pulli van 100% katoen. En deze 80 denier panty. Alles van goede materialen en verantwoord gemaakt. Helemaal goed dus. Voor de allerlaagste prijs. Zeeman. Zo eenvoudig kan het zijn. Kijk in onze folder of op Zeeman.com”.

Dat stoorde een kijkster en die diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie. De stelling: Zeeman suggereert dat de kleding ‘helemaal verantwoord’ is, maar dat lijkt onmogelijk gelet op de zeer lage prijzen. Misleidend dus.

Zeeman: goedkoop en verantwoord kan best

Zeeman erkende in zijn verweer dat de klaagster niet de enige is die niet geloofde dat laag geprijsde kleding op een verantwoorde manier kan worden gemaakt. Maar dat is volgens Zeeman wel zo. “Een efficiënte productie gaat goed samen met respect voor mens en milieu. Dat legt Zeeman ook uitgebreid uit op haar website, waarnaar in de

Volgens Zeeman bewijst de D-ranking van Rankabrand juist dat het bedrijf goed bezig is: de eerste mijlpalen zijn immers bereikt.

Wat is verantwoord?

In een recente uitspraak geeft de Reclame Code Commissie aan dat Zeeman de reclame subtiel heeft geformuleerd: de textielsuper zegt niet dat de kleding "helemaal verantwoord" is, maar dat de kleding "verantwoord is. Dus helemaal goed."

Wat daar precies mee bedoeld wordt, blijft echter vaag, volgens de Commissie. De term "verantwoord" maakt niet goed duidelijk dat Zeeman wel zijn best doet om verantwoorde geproduceerde kleding te verkopen, "maar dat er wat dit betreft sprake is van een proces waarin nog (verdere) verbeteringen kunnen worden bereikt, zoals bijvoorbeeld op het gebied van CO-2 uitstoot en rechten voor arbeiders", aldus de Commissie.

Eindoordeel is daarom: de reclame is wel degelijk misleidend.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl